Brug Geldropseweg
Hier leest u de voortgang rondom de brug tussen Geldrop en Mierlo.
Deze brug moest vervangen worden want die was inmiddels bijna 100 jaar oud.
In het kader van de nieuwe omgevingswet heeft de gemeente contact gezocht met de aanwonende van de Geldropse Ventweg en Kaldersedijk. In eerste instantie liepen de gesprekken niet zoals gewenst. De ambtenaren blijven bij hun standpunten.
Het was geen gesprek maar meer het enkel doen van mededelingen vanuit de gemeente. Zo werd als argument naar voren gebracht dat de 80km/u gehandhaafd moest blijven over het wegdeel van 400 meter voor de doorstroming. Het geluid, zo was berekend, zou niet meer dan 2 dB toenemen wat acceptabel. zou zijn volgens de ambtenaren en de omgevingsmanager. Dat is wel even bijna dubbel zo hard waarbij dan ook nog de nu bestaande betonnen randen, die het geluid enigszins dempen, van de brug verdwijnen. Geen enkel verzoek van de aanwonende werd gehonoreerd. Zij hadden het gevoel dat ze totaal niet gehoord werden en dat het meer een formaliteit was om het dossier op orde te krijgen.
Samen met de aanwonende hebben wij brieven opgesteld en deze naar de Raad en B&W van Helmond gezonden. Op 27 september stond het punt als ingekomen stuk op de agenda van de Raad. Inmiddels was er ook met diverse fractievoorzitters contact gezocht alsmede met de burgemeester en wethouder Van de Laar van gemeente Geldrop-Mierlo.
Toen we in contact kwamen met de nieuwe wethouder van Mobiliteit, Arno Bonte, veranderde alles. We werden uitgenodigd voor een gesprek. De Omgevingsmanager werd vervangen en ook uiteindelijk de projectleider.
De vragen van de aanwonende werden omgezet in een bestuurlijk besluit:
- Draagvermogen van 40ton i.p.v. 60ton zodat zwaar vrachtverkeer niet gefaciliteerd wordt. Wat overigens ook zijn invloed zal hebben op de Heeklaan en de Hoofdstraat van Mierlo-hout.
- 50km/u i.p.v. 80km/u over het wegdeel van 400 meter tussen Helmond en Mierlo.
- Er worden snelheidsremmende voorzieningen getroffen voor de handhaving van de snelheid
- Bomen niet rooien.
- geluidsabsorberende groene wal.
- stil asfalt.
- Stille voegovergangen.
Uiteindelijk wordt alles gerealiseerd. Het project zal ergens in April 2025 afgerond worden.
Jammer is dat de Gemeente Geldrop/Mierlo nog niet bereid is om de geluidsabsorberende groene wal door te trekken. En zelfs nog niet toestaat dat het bordje "einde bebouwde kom Helmond" tegen het bordje "Mierlo" gemonteerd wordt. Misschien moet hier nog wat meer "gemasseerd" worden.
We kijken terug op een succesvolle samenwerking met de Omgevingsmanager, Projectleider en Wethouder Bonte.