Kasteel traverse aanpassingen

update 15-4-2025

Op deze dag is vanaf 19:00u tot 21:00u de eerste bijeenkomst gepland van de Klankbordgroep. Daar wilden wij dus graag aan deelnemen. Echter ons werd per mail duidelijk gemaakt dat wij als stichting niet welkom zijn.

Vervolgens hebben wij ons als belanghebbende burgers en inwoners van Helmond opgegeven.
Waarop vervolgens per email ons werd medegedeeld dat wij niet geselecteerd zijn en werden uiteindelijk de deur gewezen. Op zijn minst een zeer merkwaardige en ondemocratische houding.

update 9-3-2025

Na een artikel in de Loop met als titel "Luchtkasteel of Killing me Softly" is in het ED een artikel verschenen over een verbod op doorgaand vrachtverkeer.  In september 2021 is de motie "Terugdringen Geluidsbelasting" unaniem door de Raad aangenomen. Tot op de dag van vandaag is daar nog niet veel van te zien m.u.v. het steeds maar verhogen van het akoestisch niveau om te kunnen bouwen. Met andere woorden het toestaan van steeds meer lawaai.

In navolging van ons artikel in de Loop hebben wij een brief aan de Raad gestuurd met het verzoek om het verbod op doorgaand zwaar vrachtverkeer nu te gaan in te stellen. Deze brief staat op de agenda als "Ter afdoen naar het College". Dat lezen wij als "niet relevant, stuur maar een briefje". 

Daar nemen wij geen genoegen mee. Er dient een gesprek op gang te komen. Het doorgaand zwaar vrachtverkeer heeft niets in onze binnenstad van doen en moet geweerd worden omwille van ons leefmilieu en gezondheid.

20% van het totale verkeer is doorgaand verkeer. Ook dit verkeer hoort niet door onze binnenstad te rijden. Als we zowel het vrachtverkeer als ook het doorgaand verkeer eraf halen dan scheelt dat maar liefst 1/3 van het totale verkeer. Afschaling van de Kasteel traverse naar 2x1 rijbaan  komt dan in zicht. Daarmee ook een enorme winst in geluidsafname en fijnstof uitstoot.

We gaan dus waken voor een opschaling van de Kasteel traverse tijdens dit rehabilitatieproces ten gunste van een betere doorstroming waardoor er nog meer verkeer wordt aantrokken  en zetten in op afschaling zoals in de Mobiliteitsvisie is opgenomen.  

Want betere doorstroming trekt meer verkeer aan maar andersom geldt ook. Een mindere doorstroming zorgt voor een lager aanbod. En ja het verkeer gaat een ander weg zoeken en daarom moet het breder en integraal bekeken en uitgevoerd worden.


De Kasteel traverse, een draak van een ding, moet een onderhoudsbeurt hebben. De asfalt deklaag moet in zijn geheel vervangen worden. Dit geeft een uitstekende gelegenheid om aanpassingen door te voeren waarmee deze weg nu eindelijk eens afgeschaald wordt. 

Al jaren wordt er over gesproken dat de Kasteel traverse de grootste fout uit de Helmondse geschiedenis is. Maar tot nu toe wordt er niets ondernomen om deze fout te corrigeren. Misschien gaat dit dan nu eindelijk gebeuren.

Wij zijn er klaar voor en hebben diverse plannen bij de gemeente ingediend. Plannen waarover wij graag aan tafel komen omdat wij zien dat er mogelijkheden zijn. Zie onderstaand.

Om te beginnen moeten wij niet als Helmond denken dat wij de problemen van de provincie en het rijk moeten oplossen. Ook Deurne heeft noten op zijn zang als we over afschalen beginnen. Maar ondertussen heeft Deurne wel al het vrachtverkeer uit de stad geweerd en is het centrum meer dan autoluw. 

De verhalen dat er op de A67 staat altijd een file staat kunnen we ook naar het rijk der fabelen sturen. Maanden hebben we de verkeersmeldingen op Omroep Brabant gevolgd. Een 5 minuten vertraging op de A58 werd gemeld.  Maar een file of vertraging op de A67 is niet een keer gemeld. Dat klopt ook want er staat geen file. Er wordt in de morgen met ongeveer 50km/u richting Eindhoven gereden. Dat is geen file en ook geen vertraging. Richting Venlo wordt zelfs met de normale snelheid (100km/u) gereden. Waarom dan al dat verkeer door onze stad?

Tijd voor verandering.

Op 31 december heeft de stichting een eerste gesprek met het projectteam van de Kasteel traverse. Onderstaand staan de documenten die wij zullen hanteren in deze gesprekken.


Naast allerlei aanpassingen moeten er ook aanpassingen komen om de snelheid flink omlaag te brengen. Het controleren door de politie werkt maar zeer kort. Er moeten maatregelen genomen worden zodat het onmogelijk wordt om hard te rijden. Zoals wat wij noemen broodjes tussen de rijbanen zodat er niet meer ingehaald kan worden. Versmalling van de rijstrook waardoor automatisch automobilisten inhouden. De weg laten slingeren i.p.v. kaarsrecht.

Hieronder de laatste meeting waaruit blijkt dat de gemiddelde snelheid boven de 70km/u ligt. En dat op een weg door een centrum waar 50km/u de regel is.

Traverse Snelheidsmeting Pdf
PDF – 318,4 KB 23 downloads
20250210 Oplossing Kasteel Traverse Pdf
PDF – 813,2 KB 0 downloads

Dossier: Kasteel traverse

Wilt u meepraten? Dat kan. Vul het onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op.


Kasteel Traverse Oplossing 2 V 1 Baans Pdf
PDF – 274,8 KB 32 downloads
20241211 Plan Reduactie Verkeersbewegingen Binnenstad Helmond Pdf
PDF – 1,0 MB 31 downloads
Verkeersstromen Plan Pdf
PDF – 1,0 MB 30 downloads
Beslisboom Toepassing Geluidreducerend Asfalt Pdf
PDF – 132,8 KB 18 downloads
RN 084 Koersnota Geluid Helmond 2023 Pdf
PDF – 462,8 KB 24 downloads
Ontwerp Beleidsnota Geluid En Trillingen Utrecht Pdf
PDF – 4,7 MB 20 downloads